Usaha-usaha Memupuk Amalan Membaca


Amalan membaca wajar dijadikan sebagai rutin kehidupan dan santapan minda. Kajian yang dilakukan menunjukkan kadar membaca rakyat Malaysia meningkat kepada lapan buah buku dalam setahun pada tahun 2010 berbanding dengan dua buah buku pada tahun 1996. Pada tahun 2014, rakyat Malaysia dikatakan membaca secara puratanya sebanyak 18 buah buku setahun. Sejarah telah membuktikan bahawa masyarakat maju yang dapat menguasai pelbagai bidang dalam kehidupan mereka ialah masyarakat yang suka membaca. 


Sumber: Dewan Siswa 2018 



Petikan di atas menunjukkan minat membaca dalam kalangan masyarakat semakin meningkat. Sehubungan dengan itu, usaha-usaha perlu dilakukan untuk memastikan amalan membaca menjadi budaya dalam kalangan masyarakat di negara ini. Beri ulasan anda


         Zaman beralih, musim bertukar. Sejajar dengan era globalisasi ini, amalan membaca wajar dijadikan sebagai rutin kehidupan dan santapan minda. Berdasarkan petikan di atas, kadar membaca rakyat Malaysia telah menunjukkan peningkatan yang ketara dari tahun ke tahun. Pada tahun 2010, rakyat Malaysia membaca purata lapan buah buku setahun, dan angka ini meningkat kepada 18 buah buku pada tahun 2014. Sejarah telah membuktikan bahawa masyarakat maju yang dapat menguasai pelbagai bidang dalam kehidupan mereka ialah masyarakat yang suka membaca. Oleh itu, usaha-usaha perlu dilakukan untuk memastikan amalan membaca menjadi budaya dalam kalangan masyarakat di negara ini. Persoalan yang berlegar-legar dalam gawang minda saya ialah apakah langkah-langkah yang perlu diambil untuk memupuk budaya membaca dalam kalangan masyarakat kita?


         Berdasarkan petikan di atas, berikut adalah ulasan saya mengenai usaha-usaha yang perlu dilakukan untuk memastikan amalan membaca menjadi budaya dalam kalangan masyarakat di negara ini. Usaha perdana yang boleh dilakukan ialah mengadakan kempen membaca secara berkala di peringkat sekolah dan komuniti. Kempen membaca perlu dijalankan secara konsisten untuk memastikan minat membaca terus subur dalam kalangan masyarakat. Contohnya, program Jom Baca Bersama 10 Minit merupakan inisiatif kerajaan untuk mendorong rakyat Malaysia untuk mengamalkan amalan membaca. Tegasnya, kempen membaca yang berterusan dan pelbagai aktiviti berkaitan membaca dapat memupuk minat membaca dalam kalangan masyarakat.


         Seterusnya, menyediakan lebih banyak perpustakaan awam yang mudah diakses oleh semua lapisan masyarakat adalah langkah penting untuk memupuk budaya membaca. Hal ini dikatakan demikian kerana perpustakaan awam yang mudah diakses dapat menjadi pusat ilmu yang inklusif untuk semua golongan. Contohnya, perpustakaan bergerak boleh diperkenalkan di kawasan pedalaman untuk memastikan penduduk di sana tidak ketinggalan dalam mendapatkan bahan bacaan. Selain itu, memperluaskan waktu operasi perpustakaan juga dapat memberi peluang kepada mereka yang bekerja untuk mengunjungi perpustakaan pada waktu lapang. Dengan menyediakan kemudahan internet di perpustakaan, masyarakat juga dapat mengakses e-buku dan bahan bacaan digital. Tuntasnya, perpustakaan awam yang mudah diakses adalah kunci untuk meningkatkan minat membaca dalam kalangan masyarakat.


         Selanjutnya, menggalakkan penerbitan buku-buku tempatan yang berkualiti dan relevan dengan budaya serta minat masyarakat adalah langkah penting untuk memupuk amalan membaca. Hal ini dikatakan demikian kerana buku-buku tempatan yang berkualiti dapat menarik minat pembaca dengan lebih efektif. Contohnya, memberi insentif kepada penulis tempatan untuk menghasilkan karya yang berkualiti akan meningkatkan jumlah buku yang relevan dengan budaya dan minat masyarakat. Selain itu, mengadakan pameran buku tempatan dapat memperkenalkan karya-karya baru kepada masyarakat. Dengan sokongan yang berterusan, penerbitan buku dalam pelbagai genre dapat memenuhi selera pembaca dan seterusnya menjadikan amalan membaca sebagai satu budaya. Tuntasnya, penerbitan buku tempatan yang berkualiti adalah kunci untuk memupuk minat membaca dalam kalangan masyarakat.


         Intihanya, minat membaca dalam kalangan masyarakat semakin meningkat dan usaha-usaha perlu dilakukan untuk memastikan amalan membaca menjadi budaya dalam kalangan masyarakat di negara ini. Bak kata peribahasa, "membaca jambatan ilmu". Lantaran itu, semua pihak haruslah berganding bahu bagai aur dengan tebing untuk memupuk budaya membaca kerana bertepuk sebelah tangan tidak akan berbunyi. William Shakespeare pernah berkata bahawa, "jangan hentikan usaha yang mulia selagi hasilnya belum dikecapi". Oleh itu, usaha yang padu daripada semua pihak adalah diperlukan supaya usaha sebelum ini tidak umpama mencurah air ke daun keladi. Sehubungan dengan itu, negara kita dapat melahirkan masyarakat yang berilmu dan berdaya saing.



(501 patah perkataan)


Ulasan