Kepentingan-kepentingan pengangkutan awam


Penggunaan pengangkutan awam di negara kita seperti bas, teksi, kereta api dan sebagainya kurang mendapat sambutan masyarakat pada masa ini. Oleh itu, pihak kerajaan telah mengambil pelbagai Tindakan yang sewajarnya dalam menambah baik mutu perkhidmatan awam. Hal ini dikatakan demikian kerana penggunaan pengangkutan awam oleh masyarakat dapat meningkatkan pendapatan negara. 
Dipetik dan diubah suai daripada: "https://www.scribd.com/document"


Selain kepentingan yang dinyatakan dalam petikan di atas, bincangkan kepentingan-kepentingan pengangkutan tersebut.

Panjangnya karangan anda hendaklah antara 350 hingga 500 patah perkataan


Tema: Kenderaan
Kunci Soalan: Kepentingan-kepentingan Pengangkutan Awam


        Zaman beralih, musim bertukar. Sejajar dengan era globalisasi ini, negara kita sedang giat memajukan infrastruktur dan perkhidmatan awam untuk memenuhi keperluan masyarakat yang semakin meningkat. Namun begitu, penggunaan pengangkutan awam seperti bas, teksi, dan kereta api masih kurang mendapat sambutan daripada masyarakat. Hal ini amat membimbangkan kerana pengangkutan awam memainkan peranan penting dalam mengurangkan kesesakan lalu lintas, menjimatkan kos perjalanan, dan mengurangkan pencemaran alam sekitar. Oleh itu, pihak kerajaan telah mengambil pelbagai tindakan yang sewajarnya untuk menambah baik mutu perkhidmatan awam. Persoalan yang berlegar-legar di gawang minda saya ialah apakah kepentingan-kepentingan pengangkutan awam kepada masyarakat dan negara kita?


        Penggunaan pengangkutan awam dapat mengurangkan kesesakan lalu lintas di bandar-bandar besar. Hal ini dikatakan demikian kerana dengan lebih ramai orang menggunakan bas dan kereta api, jumlah kenderaan persendirian di jalan raya akan berkurangan. Contohnya, di Kuala Lumpur, penggunaan LRT dan MRT telah membantu mengurangkan jumlah kenderaan di jalan raya, sekali gus mengurangkan kesesakan lalu lintas yang sering berlaku pada waktu puncak. Selain itu, pengurangan kesesakan lalu lintas juga dapat menjimatkan masa perjalanan dan meningkatkan produktiviti masyarakat. Tegasnya, penggunaan pengangkutan awam adalah langkah yang efektif untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas di bandar-bandar besar.


        Selanjutnya, pengangkutan awam memainkan peranan penting dalam menjimatkan kos perjalanan masyarakat. Hal ini dikatakan demikian kerana pengangkutan awam menawarkan kos perjalanan yang lebih rendah berbanding penggunaan kenderaan persendirian. Contohnya, tambang bas atau kereta api adalah jauh lebih murah berbanding kos bahan api, penyelenggaraan, dan parkir kenderaan persendirian. Natijahnya, masyarakat dapat menjimatkan perbelanjaan harian mereka dan menggunakan wang tersebut untuk keperluan lain yang lebih penting. Dengan itu, penggunaan pengangkutan awam bukan sahaja membantu mengurangkan beban kewangan individu, malah turut menyumbang kepada kesejahteraan ekonomi negara. Tuntasnya, pengangkutan awam adalah pilihan yang bijak untuk menjimatkan kos perjalanan.


        Selanjutnya, penggunaan pengangkutan awam dapat mengurangkan pencemaran alam sekitar. Hal ini dikatakan demikian kerana pengangkutan awam seperti bas dan kereta api mampu mengangkut lebih ramai penumpang dalam satu perjalanan berbanding kenderaan persendirian. Natijahnya, jumlah kenderaan persendirian di jalan raya akan berkurangan, sekali gus mengurangkan pelepasan gas rumah hijau dan pencemaran udara. Contohnya, kajian menunjukkan bahawa penggunaan pengangkutan awam dapat mengurangkan pelepasan karbon dioksida sebanyak 37 juta tan setiap tahun. Hal ini bukan sahaja membantu menjaga kelestarian alam sekitar, malah turut menyumbang kepada kesihatan awam yang lebih baik. Tuntasnya, pengangkutan awam memainkan peranan penting dalam usaha mengurangkan pencemaran alam sekitar.


        Intihanya, penggunaan pengangkutan awam membawa pelbagai manfaat yang signifikan kepada masyarakat dan alam sekitar. Bak kata peribahasa, "mencegah lebih baik daripada mengubati," penggunaan pengangkutan awam dapat mengurangkan kesesakan lalu lintas, menjimatkan kos perjalanan, dan mengurangkan pencemaran alam sekitar. Oleh itu, semua pihak haruslah berganding bahu bagai aur dengan tebing untuk menggalakkan penggunaan pengangkutan awam kerana bertepuk sebelah tangan tidak akan berbunyi. William Shakespeare pernah berkata bahawa, "jangan hentikan usaha yang mulia selagi hasilnya belum dikecapi." Dengan usaha yang padu daripada semua pihak, kita dapat memastikan negara kita lebih lestari dan maju.


(474 patah perkataan)

Ulasan